در حقیقت، «یقظه» و «انتباه» و به تعبیرى، آن بیدارى و بخود آمدن که همه چیز را به هم مى زند و بنیان اوهام و خیالات و فریبها را درهم مى ریزد و به دنبال آن سالک به راه مى افتد، نور خاصى است از حضرت حق و به یک نظر، جذبى است از او که متوجه قلوب مستعده مى گردد.
در بیان دیگر مى شود گفت: «یقظه» و «انتباه» به معنى کلمه، و بدین معنى که سالک را بیدار کند و به حرکت آورد،مانند هر فعل و هر اثر خوب، در اصل از حضرت حق مى باشد. در تصور ابتدائى و سطحى چنین به نظر مى آید که «یقظه» و «انتباه» از خود انسان است، و لیکن حقیقت امر غیر از این بوده و اصولا این پندار با توحید نیز سازگار نیست و از شعب شرک خفى است.
آنجا که پرده هاى غفلت و جهل از میان بر مى خیزد و انسان بخود مى آید، در حقیقت نورى از حق در وجود انسان مى تابد و جذبى از او انسان را مى گیرد.
اصل مسئله از آن سو مى باشد و در این سو به صورت «یقظه» و «انتباه» در وجود انسان متجلى مى گردد. یاد او از انسان است که انسان را به یاد او مى اندازد و به بیانى، اول او از انسان یاد مى کند و سپس انسان به یاد او مى افتد.
در آیه ۷۹ سوره نساء مى فرماید:
«ما اصابک من حسنة فمن الله»
یعنى: «هر چه از خوبیها به تو مى رسد، از جانب خداى متعال است».
نه تنها در «یقظه» و «انتباه» این چنین مى باشد بلکه، علاوه بر یقظه و انتباه در اول امر، در همه مراحل بعدى سلوک و در همه حالات و منازل و مقامات نیز حقیقت جز این نیست. هر ذکر و هر توجه و هر عبادت و هر حرکتى از هر کسى در هر حالى، در اصل،مسبوق به یاد از جانب حق و بر اثر عطف و نظر اوست. گویى هر ذکر و هر توجه و هر عبادتى از ما، نوعى جواب دادن از جانب ما مى باشد.
مقالات، جلد یک
منبع: https://t.me/ayatollahshojaee
رمز دو تولد...برچسب : نویسنده : 9mshojaeed بازدید : 199